Alfa Romeo Giulia GTA presenterades av italienska Autodelta 1965. Alfa Romeo och Autodelta arbetade hårt på att reducera bilens karossvikt och tjänstevikt. ”A”et i GTA kommer av italienska Alleggerita och på italienska betyder det lättad. GTA:n har en självbärande grundstomme som är tillverkad av stål och karossdelar så som skärmar etc. är i aluminium. Man utrustade bilen med plexiglasrutor och en inredning som var väldigt sparsam. Dessa modifieringar kapade 300 kg vikt än den ursprungliga Alfa Romeo Giulia.

Då bilen var tänkt att användas som tävlingsbil i grupp 2 var man tvungen att bygga minst 500 exemplar, vilket Alfa Romeo gjorde. Bilen levererades med en motor på 115 hk. Tävlingsbilarna bestyckades med sk twinspark (dubbeltändning).
[red_box]Autodelta byggde 10 extremt sällsynta exemplar av Giulia GTA för att tävla i grupp 5. Bilarna var bestyckade med en kompressormatad motor på hela 240 hk![/red_box]

Idag ser man inte många original Alfa Romeo GTA. Detta beror naturligtvis på att de kördes hårt med under tävlingarna och på sätt slets ut fort. Dessutom var konstruktionen inte den mest stryktåliga i jämförelse med andra bilar byggda i stålplåt.

Det byggdes 500 bilar, och idag är det oklart hur många som faktiskt finns kvar. Den Alfa Romeo GTA ni ser på bilderna är en äkta GTA och en av de få bevarade i Sverige!