Då tävlingssäsongen för 2013 mer eller mindre lidit mot sitt slut tänkte vi bjuda på en intressant artikelserie om Fiat 131 Abarth.

Fiat 131 Abarth utveckling och förbättringar – en artikelserie om Fiat 131 Abarth

De tidiga Fiat 131 Abarth bilarna var konstruerade av ingenjör Lambredi, Daniele Audetto, Nini Russo.  Första gången bilarna dök upp var i april 1976 då man åkte EM rallyt på Elba. Bilarna hade fortfarande tunga chassikonstruktioner som härstammade från 124 Abarth.  Effekten på         2-liters motorn var ca 210 hk vid 7000 rpm, vilket var långt ifrån tillräckligt för att matcha bilar som Lancia eller Ford Escort MkII. Till Elba modifierades alla tre bilarna och man valde att använda modifierade versioner av 131 Abarths standard växellåda, som var kända för dålig hållbarhet, och de ersattes senare av Abarths utvecklade växellådor, dock gav växellådorna återigen problem på Rally Tulip, och stämningen blev allt sämre högre upp i chefsleden på Fiat. De extramonterade filtren på insugssidan minskade motoreffekten till ungefär 190 hk, vilket också var ett konstruktionsmässigt fiasko, men det gav konkurrensfördelar i Marocko där bl.a Fords MKII Escort tog mycket stryk den i afrikanska värmen, det kombinerat med dammet gjorde att Ford stötte på stora problem också under safarirallyt. Fiat började här få konkurrensfördelar, genom att man utvecklat en bra grund för en kompetent safaribil.

Bilen Thomas kör är för övrigt en av de safariutrustade bilarna!

I juli 1976 tog Fiat fram en homologerad hydraulisk handbroms och en ny typ av skyddsplåt under den bakre differentialen, tillsammans med en rad nya bromsdetaljer, tyngre fjädring i gjutgods, andra länkarmar och en ny styrstång.

Under januari 1977 ersattes den ursprungliga tätstegrade over-drive lådan med en mer robust låda som hade en direkt femte växel.

Under vintern 76-77, gick utvecklingen fort framåt, inte minst med Pirelli, som producerade ett stort och effektiv sortiment av däck, Fiat blev också en av Pirellis viktigaste kunder.

De första frukterna skördades i Monte Carlo, där motorerna på Fiat stallets bilar uppnådde hela 225hk, dock fortfarande mindre än konkurrenternas bilar. Den förbättrade effekten fick man genom att modifiera och utveckla ett nytt avgassystem som avsevert förbättrade vridmoment i motorn.

Senare utvecklade Fiat en modifierad växellåda som användes i Acropolis rallyt, då satsade man på en direkt fjärde utväxling och en over-drive växel som femte växel, detta tillsammans med en starkare och robustare drivaxel blev ett framgångsrecept i Acropolis rallyt, dock återstod mycket arbete, halva säsongen hade gått åt till att göra bilen mer konkurrenskraftig på löst underlag, det gjorde att det fanns mycket återstående arbete med att få bilen konkurrenskraftig på asfalt. Den största förbättringen fick man då man började använda bilsteins stötdämpare från tyskland, samma dämpare konkurrenterna har använt i många år.

Utvecklingsprocessen fortsatte under 1978, de första frukterna man skörade var en seger i Rally Portugal.

När det gäller motorn hade en torrsumpsmörjning testats tidigare på året, den blev homologerad till midsommar, och användes på bilarna i 1977 års 1000 Lakes Rally Torrsumpssmörjningen bidrog till de extra 10hk motorn fick genom minskat övertryck i oljan.

Det intressanta är att det italienska statligt ägda flygbolaget, Alitalia, som tidigare hade varit lojala mot Lancia började sponsra Fiat 131 Abarth fullt ut hösten 1977, en tydlig indikation på att Lancia som varumärke nu var tvungna att ta ett steg tillbaka, och nu var det Fiat som var koncernens huvudsatsning mot nya segrar och exponering i media.

Den bil Thomas kör är en av de bilar som sponsrats av Aliatlia! Se Thomas köra Fiat 131 Abarth i midnattsolsrallyt

Vi kommer löpande att lägga upp information och bygga vidare på artikelserien om Fiaten!