Allt började med fars gamla VW bubbla…

Bröderna Thelins intresse för motorer och snabba bilar började i slutet på sjuttiotalet. Då körde Thomas & Nils rally i en helt standardutrustad VW 1600 TL. Bilen var lånad från deras far, som var ovetande om sönernas påbörjade rallykarriär, inte så konstigt  att han blev förvånad när han en Söndag morgon såg sin bil i ett klart mycket sämre skick. Sedan den tiden har Thomas, Nils och Magnus  byggt konkurrenskraftiga tävlingsbilar och tävlat i ett oräkneligt antal tävlingar.
1977-78 byggde Nils & Thomas en VW 1600TL i standard B utförande, med en trimmad 1600 motor på 70 hk, med andra ord en riktig “vinnar” bil.
Thomas klättrade snabbt, och genom vass körning och med ett psyke hårt som sten så klassade sig Thomas från C förare till A förare på 7 tävlingar. Yngre brodern Nils körde rally på en lite mer sporadisk nivå dock inte utan framgångar. Det skulle senare visa sig att Nils hade talang för banracing.

Så blev rallyåkarna racingförare…

Efter ett längre uppehåll från motorsporten tog Nils beslutet att köpa en DKW F12 . En klassisk och lite ovanlig tvåtaktare som han varsamt och noggrant började renovera. Tanken var att Nils skulle köra i 1000cc cupen som arrangeras av RHK. Det blev inga större racingframgångar, men det gav mycket nöje och publiken fick se en högerstyrd liten DKW F12 köra på breda uppställ under tävlingarna.  Efter denna start så köpte Nils Janne Sönnergårds gamla bil, som han utvecklade och renoverade till en riktig vinnarbil. Med Amasonen började Nils ta  pallplatser och  huvudkonkurrenterna Anders Hylén och Dan Johansson började få det allt mer hett om öronen. Under en lång tid placerade sig Nils strax efter Anders Hylén på välförtjänta andraplatser. Men efter ytterligare modifieringar och inställningar samt lite mer träning så började Nils ta hem segrar. Sedan dess har Nils Thelin vunnit många RHK tävlingar i sin klass.

Våldsamma krascher och till sist rally igen…

Parallellt med Nils framgångar inom banracingen har äldre brodern Thomas  tävlat i en Gulf-lackerad Lotus Cortina, det blev många hårda fighter med Tommy Brorsson och Thomas Gustavsson. Men efter en allvarlig kollision i samband med en tävling på Ring Knutstorp i början av 2000 talet, blev  det ett längre uppehåll från banracingen. Under uppehållet har Thomas och hans andra bror Magnus ägnat sig åt renovering och utveckling av inte mindre än fyra tävlingsbilar. Bland annat en Fiat 131 Abarth, en äkta fabriksbil från Fiats tävlingsavdelning. Premiär tävlingen med Fiaten blev det berömda Midnattsolsrallyt och en 23e plats totalt, efter ett uppehåll från rallykörning på 12 år tycker jag är godkänt. Parallellt håller Nils på och bygga en VW 1302S som kommer att bli en riktig skogsdräpare 2011. Det finns med andra ord många projekt i pipelinen och det är mycket nytt som löpande kommer att visas på hemsidan. Så därför är det extra viktigt att komma in å kika på nätet.

Ett svar

  1. roger magnusson

    hej

    bygger en fiat 131 abarth
    men har problem att hitta delar
    hälsn roger
    040 5476250

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.