Fakta om VW 1302S och hur VW:n blev en av världens mest kända bilar!

Den Volkswagen Beetle (Bubblan), som officiellt heter Volkswagen typ 1 (eller informellt Volkswagen Bubblan), var en personbil med fokus på ekonomi. Den tillverkades av den tyska fordonstillverkaren Volkswagen (VW) från 1938 till 2003. Behovet av denna typ av bil, och dess funktionella mål, formulerades av Adolf Hitler, ledare för Nazityskland. Målet var att ta fram en billig och enkel bil att massproduceras för det nya vägnätet i Tyskland. Adolf H fick Porsche att designa och bygga bilen utifrån så hög standard som möjligt i förhållande till budgeten. Det tog fram till 1938 för Ferdinand Porsche och hans team att slutföra designen. Med över 21 miljoner tillverkade (21,529,464)  är Beetle den modellserie som levt längst i världen.

Beetle i Rally och rallycross.

Den österrikiska distributören Porsche Salzburg (nu Porsche Österrike) tog på allvar in Volkswagen i både lokala och europeiska tävlingar på 1960-och 1970-talet. Det började med VW 1500, i mitten av 1960-talet, toppresultaten uppnåddes med VW 1302S och VW 1303S (känd som Salzburg Rally Beetle) från 1971 till 1973. Fordon som kördes i välkända rallyn som TAP (Portugal), österrikisk Alpin, Elba, Akropolis etc. Kända förare var Tony Fall (GB), Günter Janger (AUT), Harry Källström (S), Achim Warmbold (D), Franz Wurz (A), etc. Motorerna man använde var mycket modifierade 1600 motorer som levererade ca 125 hk, senare med en Porsche 914 femväxlad manuell växellåda. Teamet uppnådde många segrar så som på Elba 1973 för total och klass, Akropolis för klass (plats 5 på totalen), österrikiska mästerskapet 1972, 1973 Januari rallyt både totalt och klass.
Bränslekrisen, tillsammans med ankomsten av Volkswagen Golf, satte stopp för rallyframgångarna 1974. Alla fordon som används för utbildning eller tävling såldes till intressenter, och de var med i många tävlingar med märkbara resultat fram till början av 1980.